Κατανοώντας τον αυτισμό. Πως λειτουργούν οι αισθήσεις στον αυτισμό.



Μετάφραση άρθρου από τον ιστότοπο www.autism.org.uk, Ιούνιος 2014
Πηγές άρθρου:
Delacato, C. H., 1974, Αυτός ο ξένος- το αυτιστικό παιδί, USA, Arena Press
Gillingham, G., 1995, Αυτισμός: Αντιμετωπίστε τον με φροντίδα! Κατανοώντας και διαχειρίζοντας την συμπεριφορά των παιδιών και ενηλίκων με αυτισμό, Arlington, Texas, Future Education Inc.

Πολοί άνθρωποι που βρίσκονται μέσα στο Φάσμα του Αυτισμού (Autistic Spectrum Disorder / ASD) αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να ανταπεξέλθουν στα καθημερινά αισθητηριακά ερεθίσματα όπως οι ήχοι, το φως και οι μυρωδιές. Αυτό κοινώς καλείται δυσκολίες στην αισθητηριακή ολοκλήρωση ή αισθητηριακή ευαισθησία και μπορεί να έχει μία σοβαρή επίδραση στη ζωή ενός ατόμου.
Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε:
I.    Πως λειτουργούν οι αισθήσεις μας
II.    Οι 7 αισθήσεις με λεπτομέρειες
III.    Οι δυσκολίες που τα άτομα με αυτισμό έχουν στις αισθήσεις τους
IV.    Τρόποι αντιμετώπισης αισθητηριακών δυσλειτουργιών
V.    Πως οι αισθητηριακές δυσλειτουργίες επηρεάζουν τη συμπεριφορά
VI.    Επαγγελματίες και πηγές που μπορεί να βοηθήσουν

Ι. Πως λειτουργούν οι αισθήσεις μας;
Tο κεντρικό νευρικό μας σύστημα, επεξεργάζεται όλες τις αισθητηριακές πληροφορίες που λαμβάνουμε και μας βοηθά να τις οργανώσουμε, να δώσουμε προτεραιότητα και να τις κατανοήσουμε. Εμείς στη συνέχεια ανταποκρινόμαστε μέσα από τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις αντιδράσεις (συμπεριφορά) ή ένα συνδυασμό αυτών.
Έχουμε υποδοχείς σε όλο το σώμα μας, που λαμβάνουν αυτές τις αισθητηριακές πληροφορίες, ή «ερεθίσματα». Τα χέρια και τα πόδια μας περιλαμβάνουν τους περισσότερους υποδοχείς. Τις περισσότερες φορές, επεξεργαζόμαστε αισθητηριακές πληροφορίες αυτόματα, χωρίς να χρειάζεται να το σκεφτούμε πολύ.
Τα άτομα με αισθητηριακή ευαισθησία –συμπεριλαμβανομένων πολλών ατόμων στο φάσμα του αυτισμού- έχουν δυσκολία στην επεξεργασία καθημερινών αισθητηριακών ερεθισμάτων.
Τα άτομα αυτά αγωνίζονται για να διαχειριστούν όλες αυτές τις πληροφορίες και είναι πολύ πιθανό αυτή η κατάσταση να τους προκαλέσει άγχος και στρες ακόμη και σωματικό πόνο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα συμπεριφοράς.
Ένας αυτιστικός μας λέει χαρακτηριστικά: «Αν υπερφορτωθώ αισθητηριακά τότε απλά «κλείνω», συμβαίνει αυτό που λέμε μπλακ αουτ...Είναι περιέργο, είναι σα να σε αναγκάζουν να δεις 40 κανάλια στην τηλεόραση ταυτόχρονα!»

ΙΙ. Οι 7 αισθήσεις μας.
Έχουμε 7 αισθήσεις:
    όραση
    ακοή
    αφή
    γεύση
    όσφρηση
    ισορροπία («αιθουσαίο»)
    επίγνωση του σώματος («ιδιοδεκτικότητα).
Τα άτομα με αυτισμό μπορεί να είναι υπερ- ή υπο-ευαίσθητα σε οποιαδήποτε ή όλες από αυτές τις αισθήσεις. Αυτό συνήθως αναφέρεται ως «υπερευαισθησία» ή «υποευαισθησία».

ΙΙΙ. Αισθητηριακές Ευαισθησίες:
1.    Στην όραση
Βρίσκεται στα μάτια μας, συγκεκριμένα στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού και ενεργοποιείται από το φως. Η όραση, μας βοηθά να διακρίνουμε αντικείμενα, ανθρώπους, χρώματα, αντιθέσεις και τα χωρικά όρια. Τα άτομα με αυτισμό μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές στην όραση.
Υπο-Λειτουργία:
    Τα αντικείμενα εμφανίζονται αρκετά σκούρα, ή χάνουν μερικά από τα χαρακτηριστικά τους.
    Η κεντρική όραση είναι θολή, αλλά η περιφερική όραση είναι αρκετά καλή.
    Ένα κεντρικό αντικείμενο μεγεθύνεται, αλλά τα πράγματα στην περιφέρεια είναι θολά.
    Κακή αντίληψη του βάθους, προβλήματα με τη ρίψη και το πιάσιμο αντικειμένων, αδεξιότητα.
Υπερ-Λειτουργία:
   Παραμορφωμένη όραση, τα αντικείμενα και τα δυνατά φώτα μπορεί να φαίνονται οτι χοροπηδούν τριγύρω.
   Οι εικόνες μπορεί να φαίνονται κατακερματισμένες.
   Ευκολία κα ευχαρίστηση στο να εστιάζει σε επιμέρους λεπτομέρειες παρά σε όλόκληρο το αντικείμενο.

Ένας αυτιστικός μας λέει χαρακτηριστικά: «Ήταν η κυρία Marek, ένα πρόσωπο πάνω στο οποίο το φως χόρευε τρελά, κάνοντας τη να δείχνει περισσότερο για γελοιογραφία παρά για ένα ανθρώπινο ον. Καλώς ήρθατε στην πόλη των καρτούν ... Θα ήθελα να έρθετε σε αυτό το θάλαμο βασανιστηρίων που καλώ η κουζίνα μου και να γνωρίσετε τη γυναίκα μου που είναι ένα 3D καρτούν...»

2.    Στην Ακοή
Αυτή είναι η πιο συνηθισμένη μορφή της αισθητηριακής δυσλειτουργίας στον αυτισμό. Η δυσλειτουργία της ακοής μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνήσει και ενδεχομένως και την ισορροπία τους. Τα άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές.
Υπο- Λειτουργία:
   Μπορεί να ακούν τους ήχους μόνο από το ένα αυτί, ενώ το άλλο αυτί να έχει μερική  ακοή ή και καθόλου.
   Μπορεί να μην αναγνωρίζουν συγκεκριμένους ήχους.
   Συνήθως απολαμβάνουν συνωστισμό, θορυβώδη μέρη ή χτυπήματα/θορύβους από πόρτες και αντικείμενα.
Υπερ- Λειτουργία:
    Ο θόρυβος μπορεί να μεγεθυνθεί και οι ήχοι γίνονται διαστρεβλωμένοι και μπερδεμένοι.
    Ιδιαίτερα ευαίσθησια στον ήχο και μπορεί, για παράδειγμα, να ακούει συνομιλίες από απόσταση.
    Αδυναμία να απομονώσει τους ήχους - κυρίως θόρυβο του περιβάλλοντος - η οποία συχνά οδηγεί σε δυσκολίες συγκέντρωσης.
Ένα άτομο με αυτισμό χαρακτηριστικά περιγράφει: «Ακούς θορύβους στο κεφάλι σου; -Απροσδιόριστος θόρυβος και κραυγές, σαν ένα τραίνο να περνά μέσα από τα αυτιά μου..»

3.    Στην αφή
Η αφή είναι σημαντική για την κοινωνική ανάπτυξη. Αυτή μας βοηθά να αξιολογήσουμε το περιβάλλον μας (πχ κάνει ζέστη ή κρύο) και να αντιδράσουμε αναλόγως. Επίσης, μας επιτρέπει να αισθάνομαστε τον πόνο. Τα άτομα με Διαταρχή στο Φάσμα του Αυτισμού μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές.
Υπο- Λειτουργία:
   Κρατάει τους άλλους πολύ σφιχτά- νοιώθει ότι έτσι πρέπει να κάνει αφού έχει την άισθηση ότι δεν έχει ασκήσει αρκετή πίεση.
    Έχει ένα υψηλό όριο πόνου.
    Μπορεί να αυτοτραυματίζεται.
    Απολαμβάνει βαριά αντικείμενα (π.χ., διπλωμένες κουβέρτες) από πάνω τους.
Υπερ- Λειτουργία:
    Η αφή μπορέι να είναι επώδυνη και δυσάρεστη. Τα άτομα αυτά μπορεί να μην θέλουν να τους αγγίζουν οι άλλοι και αυτό μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις τους.
    Δεν αντέχει να φορά ότιδήποτε στα χέρια ή τα πόδια.
    Δυσκολίες στο βούρτσισμα και το πλύσιμο των μαλλιών, καθώς το κεφάλι είναι ευαίσθητο.
    Θέλει μόνο ορισμένα είδη ένδυσης και υφές.
Ένα άτομο με αυτισμό χαρακτηριστικά αναφέρει: «Κάθε φορά που με αγγίζουν πονάει, αισθάνομαι σαν φωτιά τρέχει μέσα από το σώμα μου»

4.    Στη Γεύση
Χημικοί υποδοχείς στην γλώσσα μας, μας λένε για τις διαφορετικές γεύσεις - γλυκό, ξινό, πικάντικο και ούτω καθεξής. Τα άτομα με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές.
Υπό- Λειτουργία:
   Του αρέσούν πολύ πικάντικα φαγητά.
    Τρώει τα πάντα: το έδαφος, το γρασίδι, το Play-dough. Αυτό είναι γνωστό ως pica.
 Υπερ- Λειτουργία:
    Βρίσκει κάποιες γεύσεις και φαγητά πολύ νόστιμα και ακατανίκητα λόγω της πολύ ευαίσθητης γεύσης του. Έχει μια περιορισμένη διατροφή.
    Ορισμένες υφές μπορούν να του προκαλέσου δυσφορία. Μερικά παιδιά μπορούν να φάνε μόνο αλεσμένες τροφές, όπως πουρέ πατάτας ή παγωτό.

5.    Στην όσφρηση
Οι χημικοί υποδοχείς στη μύτη μας, μας λένε για τις μυρωδιές στο άμεσο περιβάλλον μας. Η όσφρηση είναι η πρώτη αίσθηση στην οποία βασιζόμαστε. Τα άτομα με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές.
Υπό-Λειτουργία:
    Μερικοί άνθρωποι δεν έχουν καμία αίσθηση της όσφρησης και αδυνατούν να παρατηρήσουν ακραίες οσμές (αυτό μπορεί να περιλαμβάνει και τη δική τους μυρωδιά του σώματος).
    Μερικοί άνθρωποι μπορεί να γλείφουν τα πράγματα για να πάρουν μια καλύτερη αίσθηση του τι είναι.
Υπερ- Λειτουργία:
    Οι μυρωδιές μπορεί να είναι έντονες και ακατανίκητες. Αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα τουαλέτας.
    Αντιπαθεί τα άτομα με διακριτικά αρώματα, σαμπουάν, κλπ
Ένα άτομο με αυτισμό περιγράφει χαρακτηριστικά: «Μυρωδιές όπως τα σκυλιά, οι γάτες, αποσμητικά και aftershave λοσιόν είναι τόσο ισχυρές για μένα δεν μπορώ να το αντέξω, και η μυρωδιά των αρώματων με τρελαίνει.»

6.    Στην Ισορροπία
Το αιθουσαίο σύστημα, βρίσκεται στο εσωτερικό του αυτιού μας και μας βοηθά να διατηρούμε την ισορροπία και τη στάση του σώματος μας καθώς και να καταλαβαίνουμς προς τα πού και πόσο γρήγορα κινείται το σώμα μας. Τα άτομα με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές.
Υπό- Λειτουργία:
   Aνάγκη για κούνημα ή στριφογυρίσμα προκειμένου να πάρει κάποια αισθητηριακά ερεθίσματα.
Υπερ- Λειτουργία:
    Δυσκολίες με δραστηριότητες όπως o αθλητισμός, όπου χρειάζεται να ελέγχουμε τις κινήσεις μας.
   Δυσκολία να σταματήσει γρήγορα μια δραστηριότητα.
   Παθαίνει ναυτία στο αυτοκίνητο.
   Δυσκολίες με δραστηριότητες, όπου το κεφάλι δεν είναι σε όρθια θέση ή τα πόδια δεν βρίσκονται στο έδαφος.

7.    Επίγνωση του σώματος (ιδιοδεκτικότητα)

Το σύστημα επίγνωσης του σώματος μας, βρίσκεται στους μυς και τις αρθρώσεις και μας λέει που ακριβώς βρίσκεται το σώμα μας μέσα στο χώρο, και πώς τα διάφορα μέρη του σώματος μας κινούνται. Τα άτομα με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού μπορεί να εμφανίσουν τις ακόλουθες διαφορές.
Υπο- Λειτουργία:
   Μπορεί να πλησιάζουν πολύ κοντά στους άλλους, επειδή δεν μπορούν να υπολογίσουν την απόσταση τους από τους άλλους ανθρώπους και να υπολογίσουν το προσωπικό τους χώρο.
    Δυσκολία στο να περπατα στα δωμάτια και να αποφύγει εμπόδια. Σκοντάφτει σε αντικείμενα.
    Μπορεί να πέφτει πάνω σε ανθρώπους.
Υπερ-Λειτουργία:
    Δυσκολία με τις λεπτές κινήσεις όπως το να χειρίζεται μικρά αντικείμενα. Πχ. Κούμπωμα κουμπιών ή δέσιμο κορδονιών.
   Στρίβει όλο το σώμα προκειμένου να κοιτάξει κάπου.

*8. Συναισθησία (Σπάνιο φαινόμενο)
Η συναισθησία (synaesthesia) είναι ένα σπάνιο φαινόμενο που απαντάται σε άτομα με αυτισμό. Ένα ερέθισμα λαμβάνεται από ένα σύστημα αισθήσεων και επεξεργάζεται από ένα άλλο. Έτσι, ένα άτομο μπορεί να ακούει έναν ήχο (λαμβάνει το ερέθισμά με την ακοή), αλλά το βλέπει ως ένα χρώμα (το επεξεργάζεται με την όραση). Με άλλα λόγια θα «ακούσει» το μπλε χρώμα.

ΙV. Τρόποι Αντιμετώπισης
Παρακάτω ακολουθούν κάποιοι τρόποι που μπορεί να βοηθήσουν ένα άτομο με αισθητηριακές ευαισθησίες. Συχνά, ακόμη και οι πιο μικρές αλλαγές στο περιβάλλον μπορεί να κάνουν μεγάλη διαφορά. Τα τρία κλειδιά στο να βοηθήσεις ένα άτομο με αυτισμό και αισθητηριακές διαταραχές είναι:
    Να είστε σε εγρήγορση: Εξετάστε καλά το περιβάλλον σας και προσπαθείστε να δείτε αν δημιουργεί δυσκολίες στο άτομο με αυτισμό. Υπάρχει κάτι που μπορείτε να αλλάξετε;
    Να είστε δημιουργικοί: Σκεφτείτε κάποιες θετικές αισθητηριακές εμπειρίες που μπορείτε να προσφέρετε σε ένα άτομο με αυτισμό.

    Να είστε έτοιμοι: Να ενημερώνετε τα άτομα με αυτισμό για πιθανά έντονα αισθητηριακά ερεθίσματα που πρόκειται να αντιμετωπίσουν, για να είναι προετοιμασμένα.
Όσον αφορά την υπο-λειτουργία της όρασης, μπορείτε να βοηθήσετε με οπτικά βοηθήματα όπως εικονίδια και σχεδιαγράμματα. (περισσότερς πληροφορίες στο http://www.autism.org.uk/visualsupports). Για την υπερλειτουργία, μπορείτε να βοηθήσετε το άτομο με λαμπτήρες φθορισμού, σκουρόχρωμες κουρτίνες στο δωμάτιο, γυαλιά ηλίου, να δημιούργήσετε διαχωριστικό γύρω από το γραφείο του για να μην αποσπάται η προσοχή του κτλ.
Τα προβλήματα υπολειτουργίας στην ακοή μπορούν να βοηθηθούν χρησιμοποιώντας οπτικά βοηθήματα μαζί με τον προφορικό λόγο και της υπερλειτουργίας με τρόπους όπως το κλείσιμο παραθυρών για καλύτερη ηχομόνωση, η προετοιμασία του ατόμου όταν πρόκειται να βρεθεί σε θορυβώδες μέρος, το να φορά ωτοασπίδες ή να ακούει μουσική προκειμένου να απομονώσει εξωτερικούς θορύβους κτλ.
Για την υποευαισθησία της αφής, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσειτε βαριές κουβέρτες ή υπνόσακο. Για την υπερευαισθησία θα μπορούσατε να προειδοποιείτε το άτομο πριν το αγγίξετε, πάντα να το πλησιάζετε από μπροστά και ποτέ από πίσω και θυμηθείτε πως μία αγκαλιά μπορεί να είναι αρκετά οδυνηρή για αυτό το άτομο. Επίσης, θα ήταν καλό να το φέρετε σε επαφή με διάφορες υφές (πχ. Φτιάχνοντας ένα κουτί με διάφορα υφάσματα και υλικά για να πειραματιστεί). Πολύ σημαντικό είναι επίσης να δίνετε στο άτομο τη δυνατότητα να ολοκληρώνει κάποιες διαδικασίες όπως το βούρτσισμα των μαλλιών μόνο του, ώστε να είναι  μια πιο ευχάριστη εμπειρία για αυτό.
Τα άτομα με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού συχνά παρουσιάζουν προβλήματα στη πρόσληψη τροφής εξαιτίας της υπερ- ή υπολειτουργίας της γεύσης. Είναι πολύ πιθανό να είναι επιλεκτικό στη διατροφή του ή να προτιμά συγκεκριμένες υφές ή γεύσεις. Δεν προτείνουμε κάποιους τρόπους αντιμετώπισης εδώ καθώς εφόσον κάποιος προσλαμβάνει τροφή, αυτό δεν είναι απαραίτητα πρόλημα. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον αυτισμό και το περιορισμένο διαιτολόγιο μπορείτε να ανατρέξετε εδώ: http://www.autism.org.uk/restricteddiet .
Για την υπολειτουργία της οσμής μπορείτε να χρησιμοποιήσετε δυνατές μυρωδιές ως αμοιβή και για να αποφύγετε την προσκόλληση των ατόμων σε έντονες ακατάλληλες μυρωδιές (όπως κόπρανα). Για την υπερλειτουργία απόφυγετε τα μαλακτικά, αποσμητικά και αρώματα και προσπαθείστε να απομονώσετε το περιβάλλον του από έντονες μυρωδιές που μπορεί να του προκαλέσουν δυσφορία.
Κάποιο τρόποι για να βοηθήσετε τα προβλήματα στην ισορροπία είναι, για την υπολειτουργία, να το ενθαρύνεται να συμμετέχει σε δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του αιθουσαίου συστήματος όπως είναι το αλογάκι, οι κούνιες, η τραμπάλα κτλ. Για την υπερλειτουργία του αιθουσαίου, μπορείτε να σπάσετε τις δραστηριότητες σε μικρότερα κομμάτια και να θέσετε συγκεκριμένα χρονικά όρια σε κάθε κομμάτι βοηθώντας το να σταματά πιο εύκολα από μία δραστηριότητα.
Σχετικά με την υπολειτουργία της επίγνωσης του σώματος, τοποθετήστε τα έπιπλα στην άκρη για να μπορεί να περπατά ελευθερα χωρίς να σκοντάφτει, χρησιμοποιήστε πολύχρωμή ταινία στο πάτωμα δημιουργώντας διαδρόμους και όρια, μάθετε το να υπολογίζει το προσωπικό του χώρο με τον κανόνα του απλώνω το χέρι μου. (απλώνοντας το χέρι, ο χώρος από εμάς μέχρι εκεί που φτάνει το χερι μας απότελεί τον προσωπικό μας χώρο) και εξηγήστε του ότι αυτή την απόσταση πρέπει να κρατάει από τους άλλους ανθρώπους. Για την υπερλειτουργία, βάλτε το να κάνει χειροτεχνίες όπως το κέντημα με κλωστές.

VII.    Πως οι αισθητηριακές δυσλειτουργίες επηρεάζουν τη συμπεριφορά
Κάποιες φορές, ένα άτομο με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να συμπεριφέρεται με τρόπο που το μυαλό μας δεν πάει ότι οφείλεται στις αισθητηριακές διαταραχές. Ωστόσο οι διαταραχές αυτές των αισθήσεων είναι συχνά η υποκείμενη αιτία. Παρακάτω ακολουθούν κάποια παραδείγματα συμπεριφορών που οφείλονται σε αισθητηριακές διαταραχές καθώς και ο τρόπος που μπορείτε να βοηθήσετε.
1.    Πρόβλημα: Επιλεκτική Διατροφή
Πιθανή αιτία: ευαισθησία στην γεύση ή την υφή ή και η ανικανότητα να νοιώσει το φαγητό στο στόμα του.
Πιθανές λύσεις: Να αλλάξετε την υφή του φαγητού (πχ να το πολτοποιήσετε).  Σταδιακά να εισάγετε διαφορετικές υφές στο στόμα του όπως μια οδοντόβουρτσα, ένα κομάτι φανέλας και διάφορα φαγητά. Ενθαρύνετε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν το στόμα όπως το σφύριγμα, οι μπουρμπουλήθρες κτλ.

2.Πρόβλημα: Μασάει τα πάντα
Πιθανή αιτία: το βρίσκει χαλαρωτικό ή απολαμβάνει την αίσθηση των υφών αυτών.
Προσφέρετε του: Σκληρά ζαχαρωτά ή γλυκά, καλαμάκια, και κύβους χωρίς latex (ειδικούς για μάσιμα)

3.Πρόβλημα: Του αρέσουν τα κακά (κόπρανα)
Πιθανή αιτία: Δεν έχει καλή αίσθηση της οσμής ή του αρέσει η υφή
Πιθανή λύση: Γνωρίστε του παρόμοιες υφές όπως ζελέ, αλέυρι και νερό για να παίξει, και οτιδήποτε μυρίζει έντονα.

4.Πρόβλημα: Αρνείται να φορέσει συγκεκριμένα ρούχα
Πιθανή αιτία: δεν αντέχει την αίσθηση του υφάσματος στο δέρμα του
Πιθανή λύση: γυρίστε τα ρούχα ανάποδα για να είναι μαλακά, αφαιρέστε τα ταμπελάκια, επιτρέψτε του να επιλέγει τα ρούχα του ώστε να νοιώθει άνετα.

5.Πρόβλημα: Δυσκολία στο να πέσει για ύπνο
Πιθανή αιτία: Του είναι δύσκολο να «κλείσει» τις αισθήσεις του και ιδιαίτερα την όραση και  ακοή
Πιθανή Λύση: χρησιμοποιήστε σκουρόχρωμες κουρτίνες και μειώστε το φωτισμό, ακούστε μουσική και περιορίστε τους εξωτερικούς θορύβους.

6.Πρόβλημα: Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στην τάξη του
Πιθανή αιτία: Πολλές αποσπάσεις (ερεθίσματα) όπως θόρυβος(συνομιλίες, κουδούνι, καρέκλες, παιδιά κτλ), εικόνες (κάνδρα, χάρτες, πινακίδες, άνθρωποι, αντικείμενα κτλ). Μπορεί επίσης να δυσανασχετεί με τις υφές πχ. Του μολυβιού στο χέρι του, του χαρτιού κτλ.
Πιθανές λύσεις: τοποθέτηση του παιδιού μακρύα από παράθυρα και πόρτες ώστε οι αποσπάσεις να είναι μικρότερες. Αν είνια δυνατό να τοποθετήθούν διαχωριστικά ή άλλα έπιπλα για να δημιουργηθεί ένας χώρος όπου δεν θα αποσπάται η προσοχή του παιδιουύ. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε διάφορες υφές στο μολύβι (πχ να το τυλίξετε με κάλυμμα) για να το κρατάει πιο ευχάριστα.

VI. Επαγγελματίες και πηγές που μπορεί να βοηθήσουν
Επειδή το άρθρο αυτό γράφτηκε από δημοφιλή ιστότοπο της Αγγλίας σχετικά με τον αυτισμό, όλοι οι επαγγελματίες που παραπέμπει είναι στην Αγγλία και οι περισσότερες πηγές στα Αγγλικά.
Παρακάτω ακολουθούν οι αντίστοιχοι επαγγελματίες, δομές και πηγές στην Ελλάδα:
Επαγγελματίες:
Αναπτυξιολόγος (Ειδικότητα που υπάρχει στο Παιδων και τα περισσότερα νοσοκομεία με Παιδιατρικό τμήμα)
Λογοθεραπευτής
Παιδοψυχίατρος
Νευρολόγος
Παιδίατρος

Δομές και κέντρα
Κέντρα Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Ψυχολογίας, Συμβουλευτικής Οικογένειας και παιδιού (Ιδιωτικά)
Κέντρα Ψυχικής Υγιείνής (Δημόσιες Δομές)

Πηγές ελληνικών ιστοτόπων στο διαδίκτυο (με κάθε επιφύλαξη)
http://www.paidiatros.com/children/Autism
http://noesi.gr/book/syndrome/autism
http://www.parents.gr/psych/a301
http://www.autismhellas.gr/el/Autism.aspx
http://www.autismgreece.gr/
http://www.pi-schools.gr/special_education/aps-depps-autismos.pdf
http://autistika.gr/
http://www.aspergerhellas.org/about.html

Θερμή Παράκληση: Να είστε επιφυλακτικοί με οποιαδήποτε  μη τεκμηριώμενη επιστημονικά «θεραπεία» του αυτισμού που μπορεί να βρείτε κατά την περιήγηση σας στο διαδίκτυο (καθώς κυκλοφορούν πολλές) και πάντα να συμβουλέυεστε τον ειδικό θεραπευτή ή παιδιάτρο του παιδιού σας προτού ακολουθήσετε μια συγκεκριμένη μέθοδο.


Πηγή Άρθρου: http://www.autism.org.uk/living-with-autism/understanding-behaviour/the-sensory-world-of-autism.aspx.

 

Αναρτήθηκε από: Παναγιώτα Κώνστα

Μια παραγωγή 2014® Ergobyte Πληροφορική Α.Ε.